Systemický výcvik: Komplexný tréning v systemickom prístupe ku klientovi

Systemický výcvik: Komplexný tréning v systemickom prístupe ku klientovi

Systemický prístup zahŕňa viacero východísk a čerpá z viacerých postmoderných filozofických smerov. V zásade sa prikláňame k orientácii na riešenie, ktorý obohacujeme o naratívny prístup, pretože sa nám osvedčuje namiesto analyzovania a teda rozvíjania problému - rozvíjať riešenie, stav, ktorý si klient želá mať namiesto problému. Rovnako, ako umožniť klientovi, aby dal svojmu konaniu, svojmu snaženiu, svojmu životu význam. Aby vnímal a rozvíjal svoje autorstvo, svoj príbeh.

Veľmi prínosným je zmeniť myslenie v duchu tejto paradigmy. Samozrejme, že klienti obvykle potrebujú určitý priestor na to, aby o svojom probléme pohovorili a cítili, že mu rozumieme. Preto učíme, ako sa pripájať ku klientovi.

Veľkým umením je vedieť sa dobre pýtať. Veríme predpokladu, že väčšinu dôležitých odpovedí má klient vo svojom vnútri, len si v danom čase nevie sám položiť tie správne otázky. Umeniu klásť otázky sa dá naučiť. Aj to je cieľom nášho výcviku.

V súlade s filozofiou zamerania sa na riešenie je i rozvíjanie toho, čo sa darí, sledovanie a rozvíjanie pozitívnych výnimiek, hľadanie a aktivizovanie zdrojov. Na každú situáciu je možné sa pozrieť rôzne: vzdorovité dieťa je možné vnímať ako dieťa s vlastným názorom a ustupovanie iným, ako snahu o kompromis, dobrú vôľu a toleranciu. A tak s nimi ďalej pracovať. Prerámovanie, alebo reframing je ďalšou užitočnou technikou v práci s klientom.

Tieto a ďalšie techniky sú náplňou nášho výcviku, súčasťou ročného výcvikového programu, ktorý onedlho nájdete podrobne popísaný práve tu.

 

 

1. stretnutie : Východiská a predpoklady systemického prístupu

 

1.       Teória poznania H. Maturanu

2.       Filozofia radikálneho konštrukcionizmu

3.       Komunikačná teória Watzlavicka a pragmatika prístupu tímu z Palo Alto, Bateson, Johnson

4.       Naratívny prístup M. Whitea a D.Epstona, Harlene Anderson  a Jill Freedman

5.       Úloha jazyka a filosofia Witgensteina

6.       Rozvíjanie riešenia vs rozvíjanie problému - deShazer a Insoo Kim Berg

7.       Práca v skupinách

8.       Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na predpoklady a východiská

 

2. stretnutie: Predstavenie na riešenie orientovaného prístupu jeho techník:

 

9.      Zameranie na riešenie vs zameranie na problém - definovanie cieľa

10.    Metóda postupných krokov

11.    Partnerstvo a expertnosť na proces

12.    Zdroje

13.    Výnimky

14.    Zázračná otázka

15.    Práca so škálou

16.    Rozvíjanie popisu a konkretizácia

17.    Experiment

18.    Záverečná intervencia

19.    Druhé a ďalšie stretnutie s klientom

20.    Práca v skupinách

21.    Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na predpoklady

 

4. stretnutie

 

22.    Zdroje

23.    Výnimky

24.    Práca so škálou

25.    Kladenie a typy otázok

26.    Zákazkový model

27.    Práca v skupinách

28.    Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na zdroje, výnimky a prácu so škálou

 

5. stretnutie

 

29.    Zázračná otázka

30.    Prerámovanie

31.    Typy otázok: cirkulárne otázky, otázky na riešenie, atd.

32.    Reflektujúce tímy

33.    Práca v skupinách

34.    Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na prácu so zázračnou otázkou a prerámovanie

35.    Supervízia vlastných prípadov 1. časť

 

6. stretnutie

 

36.    Experiment

37.    Záverečná intervencia

38.    Supervízia vlastných prípadov 2. časť

39.    Záverečné obhajoby

 

Stretnutia sa budú organizovať v Bratislave, v dvoj až trojdňových blokoch, podľa dohody. Celkový počet výcvikových hodín je 160. Na administrácii certifikácie výcviku sa v súčasnosti pracuje.