Systemický výcvik: Komplexný tréning v systemickom prístupe ku klientovi
Systemický výcvik: Komplexný tréning v systemickom prístupe ku klientovi
Systemický prístup zahŕňa viacero východísk a čerpá z viacerých postmoderných filozofických smerov. V zásade sa prikláňame k orientácii na riešenie, ktorý obohacujeme o naratívny prístup, pretože sa nám osvedčuje namiesto analyzovania a teda rozvíjania problému - rozvíjať riešenie, stav, ktorý si klient želá mať namiesto problému. Rovnako, ako umožniť klientovi, aby dal svojmu konaniu, svojmu snaženiu, svojmu životu význam. Aby vnímal a rozvíjal svoje autorstvo, svoj príbeh.
Veľmi prínosným je zmeniť myslenie v duchu tejto paradigmy. Samozrejme, že klienti obvykle potrebujú určitý priestor na to, aby o svojom probléme pohovorili a cítili, že mu rozumieme. Preto učíme, ako sa pripájať ku klientovi.
Veľkým umením je vedieť sa dobre pýtať. Veríme predpokladu, že väčšinu dôležitých odpovedí má klient vo svojom vnútri, len si v danom čase nevie sám položiť tie správne otázky. Umeniu klásť otázky sa dá naučiť. Aj to je cieľom nášho výcviku.
V súlade s filozofiou zamerania sa na riešenie je i rozvíjanie toho, čo sa darí, sledovanie a rozvíjanie pozitívnych výnimiek, hľadanie a aktivizovanie zdrojov. Na každú situáciu je možné sa pozrieť rôzne: vzdorovité dieťa je možné vnímať ako dieťa s vlastným názorom a ustupovanie iným, ako snahu o kompromis, dobrú vôľu a toleranciu. A tak s nimi ďalej pracovať. Prerámovanie, alebo reframing je ďalšou užitočnou technikou v práci s klientom.
Tieto a ďalšie techniky sú náplňou nášho výcviku, súčasťou ročného výcvikového programu, ktorý onedlho nájdete podrobne popísaný práve tu.
1. stretnutie : Východiská a predpoklady systemického prístupu
1. Teória poznania H. Maturanu
2. Filozofia radikálneho konštrukcionizmu
3. Komunikačná teória Watzlavicka a pragmatika prístupu tímu z Palo Alto, Bateson, Johnson
4. Naratívny prístup M. Whitea a D.Epstona, Harlene Anderson a Jill Freedman
5. Úloha jazyka a filosofia Witgensteina
6. Rozvíjanie riešenia vs rozvíjanie problému - deShazer a Insoo Kim Berg
7. Práca v skupinách
8. Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na predpoklady a východiská
2. stretnutie: Predstavenie na riešenie orientovaného prístupu jeho techník:
9. Zameranie na riešenie vs zameranie na problém - definovanie cieľa
10. Metóda postupných krokov
11. Partnerstvo a expertnosť na proces
12. Zdroje
13. Výnimky
14. Zázračná otázka
15. Práca so škálou
16. Rozvíjanie popisu a konkretizácia
17. Experiment
18. Záverečná intervencia
19. Druhé a ďalšie stretnutie s klientom
20. Práca v skupinách
21. Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na predpoklady
4. stretnutie
22. Zdroje
23. Výnimky
24. Práca so škálou
25. Kladenie a typy otázok
26. Zákazkový model
27. Práca v skupinách
28. Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na zdroje, výnimky a prácu so škálou
5. stretnutie
29. Zázračná otázka
30. Prerámovanie
31. Typy otázok: cirkulárne otázky, otázky na riešenie, atd.
32. Reflektujúce tímy
33. Práca v skupinách
34. Ukážka reálnej konzultácie so zameraním na prácu so zázračnou otázkou a prerámovanie
35. Supervízia vlastných prípadov 1. časť
6. stretnutie
36. Experiment
37. Záverečná intervencia
38. Supervízia vlastných prípadov 2. časť
39. Záverečné obhajoby
Stretnutia sa budú organizovať v Bratislave, v dvoj až trojdňových blokoch, podľa dohody. Celkový počet výcvikových hodín je 160. Na administrácii certifikácie výcviku sa v súčasnosti pracuje.