Koučing - na riešenie orientovaný prístup

Koučink je súbor metód, ktoré napomáhajú osobnému rozvoju. Kouč teda pomáhá zdravým, ambicióznym ľuďom túžiacim sa ďalej zlepšovať naplno využiť ich potenciál. Je sprievodcom na ceste ich osobného rastu. Prostredníctvom otázok otvára myseľ, pomáha klientovi nachádzať súvislosti a utriediť si myšlienky. Dohliada na to, aby klient smeroval k zvolenému cieľu, zbavuje ho obáv, pomáha naplno rozvinúť jeho potenciál a udržiava jeho motiváciu.

Úlohou kouča je podpora schopností, zdrojov a kreativity klienta. Kouč nekritizuje, nehodnotí, ale ani neprináša klientovi hotové riešenia. Hlavným nástrojom kouča je cielené kladenie otázok.

 

Spolupráca s koučom pomôže klientovi preskúmať jeho ciele, stanoviť si smer a určiť kroky potrebné na ich dosiahnutie. 

 

Moderný koučing využívajúci na riešenie orientovaný prístup je alternatívou k tradičným prístupom založeným na "sústredenie sa na problém". Prevracia naruby tradičný spôsob, akým uvažujeme o problematických situáciách. Namiesto analýzy problému, toho ako vznikol, kedy a prečo, sa zameriava na jeho riešenie: na popis optimálneho stavu a na definovanie krokov, ktoré k optimálnemu stavu povedú. Vďaka tomu dosahuje rýchlo a efektívne pozitívne zmeny v živote klienta. Tento smer vytvoril Steve de Shazer, Insoo Kim Berg a ďalší kolegovia z BFTC (USA) a behom niekoľkých rokov sa rozšíril po celom svete a etabloval sa v rôznych oblastiach - v psychoterapii, poradenstve, koučingu, manažmente, supervízii, atď.

Stavia na slovách Steve de Shazera: "Keď chcete otvoriť zamknuté dvere, nepotrebujete podrobnú analýzu zámku, stačí kľúč, ktorý do zámku pasuje.“


 

Orientácia na riešenie

Na riešenie orientovaný prístup vychádza z predpokladu, že väčšina problémov je multifaktoriálne podmienená, preto je ťažké identifikovať príčiny ich vzniku. Považuje to za neefektívne a často za celkom nemožné. Rovnako tento prístup, vychádzajúc z kybernetiky a teórie systémov, popiera lineárnu kauzalitu - pokladá za problematické určiť, čo je príčina a čo následok, pretože jednotlivé prvky systému (ľudia v práci, v rodine, partneri, atď.) sa neustále ovplyvňujú, interagujú, potencujú sa vo svojich reakciách. Každý "následok" je tak zároveň novou "príčinou" a vytvára sa tým uzavretý okruh, kde pôsobí cirkulárna kauzalita. Hľadanie "kľúča" je preto tým, o čom s klientom hovoríme, na čo sa sústredíme, k čomu klienta vedieme. 

 

Stanovenie cieľov

Tým, že prístup "orientovaný na riešenie" zameriava klienta na detailný popis riešenia, na život bez prítomnosti problému, nielen že nemárni čas analyzovaním problematickej situácie, ale hlavne smeruje klienta k tomu, aby si ujasnil, čo vlastne chce, po čom naozaj túži, čo je preňho dôležité. Ujasnenie si cieľov a životných priorít je často jedným z hlavných úloh koučingu a poradenstva. Je predpokladom každej pozitívnej zmeny. Pretože: "Ak nevieš kam sa plavíš, žiaden vietor ti nebude dobrý" (Petr Parma).

 

Pocit osobnej kompetencie

Hovorenie o problémoch privádza ľudí do nepríjemných stavov: pripomínaním ich neúspechov, pocitov bezmoci alebo neschopnosti rozumieť veciam. Rozprávanie o riešení, naopak, vzbudzuje pocity úspechu, osobnej kompetencie, efektivity, potvrdzuje schopnosť nachádzať a formulovať riešenia. Ale predovšetkým, rozprávanie o riešení, o želanom stave generuje cesty k riešeniu, ktoré sa prirodzene a intuitívne v priebehu diskusie vynárajú. Preto neustále pripomína Steve de Shazer: "Hovorenie o problémoch, vytvára problémy, hovorenie o riešení, vytvára riešenie".

Vždy, keď sa ľudia stretnú za účelom vyriešiť svoje potiaže, by sa mali cítiť dobre a príjemne. Stretnutie s koučom alebo s terapeutom musí byť príjemným zážitkom. Preto o probléme a o všetkom, čo s ním súvisí rozprávame s klientom spôsobom, ktorý vzbudzuje optimizmus, zvyšuje dôveru klienta v jeho vlastné sily a zdroje.

 

Keď to funguje, rob toho viac, keď to nefunguje, rob niečo iné

Namiesto deficitov, toho, čo klient nevie, nedokáže, v čom sa mu nedarí sa s klientom sústredíme na to, v čom je klient dobrý, čo môže rozvinúť a úspešne použiť. Spoločne identifikujeme a rozvíjame minulé úspechy a na nich staviame. Nájdením toho, čo v minulosti fungovalo je človek schopný svoje minulé úspechy zopakovať, aplikovať na novú situáciu - tým dochádza k ďalšiemu rozvíjaniu riešenia. Alebo, ak s klientom dôjdeme k záveru, že to, čo fungovalo v minulosti je dnes nepoužiteľné, hľadáme nové, iné, dosiaľ nevyskúšané spôsoby a postupy riešenia.

 

Keď to nie je rozbité, neopravuj to

Bránime sa tomu, vidieť za každým činom klienta nejakú patológiu. Nehodnotíme kvalitu klientových rozhodnutí. Dôležité je to, či dané riešenie funguje. Ak sa klient cíti dobre a darí sa mu, nie je dôvod, aby svoje správanie menil. Nehľadáme problémy tam, kde nie sú. 

 

Budúcnosť je možnosť, budúcnosť je možné "dojednávať"

Budúcnosť nie je daná, budúcnosť  je otvorená. Budúcnosť je miestom nádeje a ľudia sú architekti svojho osudu. Stávame sa tým, čím sme sa rozhodli, že chceme byť. Každý deň na novo definujeme sami seba, svoj svet, svoju rolu v ňom. Každý deň tak môže byť nový začiatok. Namiesto minulosti sa preto sústreďujeme na budúcnosť. Tým, že s klientom hovoríme o pozitívnej budúcnosti, tým, že o nej fantazírujeme, že ju dojednávame, ju zároveň tvoríme. Najprv v mysli, potom v realite. Vychádzame z predpokladu Steve de Shazera: "že to, čo človek dokáže popísať, dokáže aj uskutočniť".

 

Klient je expertom na svoj život

Bránime sa postoju "expertov na všetko". Naopak, vychádzame z predpokladu, že klienti sú plne kompetentní, že oni sú najlepšími odborníkmi na svoj život. Držíme sa toho, že klienti doteraz vyskúšali rôzne postupy, vedia čo fungovalo, a čo naopak nie. Preto sami dokážu prísť na to, čo v danej chvíli robiť, sformulovať riešenie a uskutočniť ho. Naša rola je byť im na tejto ceste nápomocnými, aktivizovať ich, sprítomniť ich potenciál a pomôcť im ho naplno využiť. A to všetko prostredníctvom kladenia správnych otázok. 

 

Na riešenie orientovaný koučing je krátky

Už prvé sedenie s klientom môže vytvoriť natoľko úspešný štart, že klient nebude potrebovať žiadne ďalšie. Ku každému klientovi preto pristupujeme spôsobom, ako by dané stretnutie bola jediná príležitosť pracovať s ním.